26.9.22

آمار قتل و تشویق بە خودکشی‌های زنان در شهریور ماه ١۴٠١/بیشتر قتل‌ها حکومتی بودەاند


 

آمار قتل و تشویق بە خودکشی‌های زنان در شهریور ماه ١۴٠١/بیشتر قتل‌ها حکومتی بودەاند

مرکز خبر- قوانین مردسالارانه و پدرسالارانه، اجبارهایی که در خانواده‌ها بر زنان تحمیل می‌شود، بحران‌های اجتماعی و اقتصادی در جامعه‌ی ایران، همه و همه باعث افزایش خشونت علیه زنان، قتل بیشتر و آسانتر و تشویق آنها به خودکشی می‌شود. کودکانی هستند که توانایی مقابله با قوانین مردسالارانه و پدر سالارانه‌ی پدرانشان را ندارند و در نتیجه دست به خودکشی می‌زنند. ازدواج‌های اجباری، ترک تحصیل، ترک شغل و خانه‌نشینی از دلایل خودکشی به شمار می‌آید. بعضاً نیز مخالف با این دستورات منجر به قتل زنان و کودکان توسط مردان خانواده می‌شود.

آمار دقیقی از زن‌کشی در ایران وجود ندارد. نبود قوانین بازدارنده علیه خشونت خانگی و زن‌کشی، از جمله در قتل‌های موسوم به قتل ناموسی و مصونیت از مجازات راه را برای قاتلان هموار کرده و سبب افزایش این جنایت‌ها می‌شود.

قتل‌ها و خودکشی‌هایی هستند که با بهانه‌های ناموسی و دفاع از ناموس صورت می‌گیرد. در حکومت زن‌ستیز جمهوری اسلامی این‌گونه قتل‌ها و تشویق به خودکشی زنان بی‌شمارند که فقط تعداد اندکی از آنها رسانه‌ای می‌شود و در مواردی نیز مورد واکنش قرار می‌گیرند.

از جمله‌ی موارد دهشتناک اقدام به خودکشی شلیر رسولی، زن جوان ٣۶ ساله بود که برای جلوگیری از تجاوز و ترس از دست دادن آبروی تعریف شده در اجتماع خود را از طبقه‌ی دوم ساختمان پرتاب کرد که منجر به مرگ او شد.

همچنین قتل‌های حکومتی و اعدام‌ها از دیگر انواع قتل هستند کە توسط حکومت ایران انجام می‌شود و قتل ژینا امینی که توسط نیروهای گشت ارشاد جمهوری اسلامی برای ترویج حجاب اجباری و تحمیل قوانین مردسالارانه بر زنان صورت گرفت، از مواردی بود که واکنش جهانی در پی داشت.

اسامی زن‌های به قتل رسیده در شهریور ١۴٠١ به شرح زیر است:

روز سه‌شنبه ١ شهریور ماه، در شهرستان فردیس مردی همسر ٣٩ ساله‌اش را با ضربات چاقو به قتل رسانده و جسدش را به بیابان برده و آتش زده است.

روز سه‌شنبه ١ شهریور ماه، یک زندانی زن با هویت نامعلوم در زندان عادل آباد شیراز بنابه قوانین حاکم در جمهوری اسلامی اعدام شد.

روز شنبه ۵ شهریور ماه، یک زن ٢٨ ساله با هویت «آیسل دومانی» اهل روستای گرناویک از توابع قطور خوی توسط برادر و پسرعموهایش با بهانه‌ی ناموسی به قتل رسید.

روز سه‌شنبه ٨ شهریور ماه، نوجوانی ١۴ ساله با هویت «شیوه بالوایه» در مریوان به دلیل ممانعت از ادامه‌ی تحصیل خودسوزی کرد و جان باخت.

روز سه‌شنبه ٨ شهریور ماه، نوجوانی ١٣ ساله با هویت «شهداد نعمتی» اهل روستای تخته از توابع سنه به دلیل افسردگی خودکشی کرد و جان باخت.

روز چهارشنبه ٩ شهریور ماه، در تهران مردی ۵٠ ساله همسر ٣٢ ساله‌اش را خفه کرده و به قتل رساند.

روز چهارشنبه ٩ شهریور ماه، یک زن با هویت «لمیا سعیدهرویان» ساکن یکی از روستاهای بخش ترگور شهرستان اورمیه به دلیل نامعلومی خودسوزی کرد و جان باخت.

روز شنبه ١٢ شهریور ماه، یک زن ٣۶ ساله با هویت «شلیر رسولی» ساکن مریوان به دلیل امتناع و جلوگیری از تجاوز مرد همسایه خود را از طبقه‌ی دوم ساختمان به پایین پرتاب کرد و به کما رفت و در تاریخ پنجشنبه ١٧ شهریور ماه، جان خود را از دست داد.

روز دوشنبه ١۴ شهریور ماه، نوجوانی ١۶ ساله با هویت «فرزانه ابراهیم‌زاده» در سردشت به دلیل مخالفت خانواده‌اش با ازدواج وی خودسوزی کرد و جان خود را از دست داد.

روز سه‌شنبه ١۵ شهریور ماه، مردی همسر خود را در یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی شهرستان ایرانشهر به دلیل مراجعه برای ثبت طلاق به قتل رساند.

روز سه‌شنبه ١۵ شهریور ماه، نوجوانی ١۴ ساله با هویت «فاطمه قبادیان» در شهرستان دلفان خود را حلق‌آویز کرد و جان باخت.

روز سه‌شنبه ١۵ شهریور ماه، مردی ٣۶ ساله با در دست داشتن یک قبضه سلاح کلاشینکف برادر، همسر و ۴ فرزندش را به دلیل اختلافات مالی به قتل رساند.

روز شنبه ١٩ شهریور ماه، یک زندانی زن در زندان زاهدان با اتهام قتل اعدام شد.

روز دوشنبه ٢١ شهریور ماه، در تهران زن جوانی از طبقه‌ی ششم به پایین پرتاب شد و جان خود را از دست داد. دلیل مرگ او خودکشی بوده یا قتل مشخص نشده است.

روز جمعه ٢۵ شهریور ماه، زن جوان ٢٢ ساله با هویت «مهسا (ژینا) امینی» اهل سقز، در تهران مورد ضرب و شتم نیروی گشت ارشاد قرار گرفت و همزمان دچار ٢ سکته‌ی مغزی و قلبی شد و در نهایت منجر به مرگ وی شد.

روز دوشنبە ٢٨ شهریور زن سالخوردەای با هویت «هاجر عباسی» کە روز پیشر در جریان قیام مردمی شهر مهاباد علیە قتل دولتی ژینا امینی مجروح شدە بود، در اثر شدت جراحات جانباخت.

روز چهارشنبه ٣٠ شهریور ماه، «حنانه کیا» زن معترض و جوانی که در جریان اعتراضات مردم در نوشهر توسط رژیم جمهوری اسلامی به قتل رسید.

روز پنجشنبه ٣١ شهریور ماه، در کرماشان زنی با هویت «مینو مجیدی» و از معترضان به قتل حکومتی ژینا امینی توسط رژیم جمهوری اسلامی با ضرب گلوله به قتل رسید.

روز پنجشنبه ٣١ شهریور ماه، در آمل زن جوانی با هویت «غزاله چلاوی» در جریان اعتراضات مردمی با شلیک ماموران امنیتی به پشیانی‌اش جان خود را از دست داد.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar