2.12.21

فرح پهلوی در کتاب «دختر یتیم»

 


فرح پهلوی در کتاب «دختر یتیم»

 جائی که در باره پدر و مادر خودش و پدر رضاشاه پهلوی صحبت می کند ؛ به عکس معروفی اشاره می کند که از پدر رضا شاه که در حال نگهبانی از میرزا رضا کرمانی که در غُل و زنجیر است ؛ می باشد :



باز هم از بازی‌های عجیب روزگار است که
شباهت زیادی در سرنوشت خانواده رضاشاه با خانواده ما دیده می‌شود.
در زمان تزار نیکولا، سربازان روسی که قزاق نامیده می‌شدند، در ایران حضور داشتند. این قزاق‌ها اکثراً از اهالی قفقاز بودند اما فرماندهان روسی داشتند.
پدر رضا شاه هم که از اهالی بادکوبه بود، در سپاه قزاق‌ها خدمت می‌کرد. قزاق‌ها از زمان محمد شاه قاجار به بعد کم کم
در امور داخلی ایران مداخله می‌کردند و در زمان ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه و بخصوص در دوران سلطنت محمد‌علی‌شاه خیلی قدرتمند شدند.
شما اگر می‌خواهید عکس پدر رضاشاه را
ببینید و تاکنون هیچکس و در هیچ کتاب تاریخی آن را به شما نشان نداده است، خوب است به عکس قاتل ناصرالدین شاه یعنی میرزا رضاکرمانی که در صحن شاه عبدالعظیم در شهر ری، ناصرالدین شاه را به گلوله بست، نگاه کنید. این عکس را همه دیده اند. میرزا رضا در حالیکه زنجیر شده است، سر زنجیر را یک امنیهٔ سیه چرده به دست دارد. این امنیهٔ سیه چرده، پدر رضاشاه است که از بادکوبه به ایران مهاجرت کرد و مدتها جزو عساکر
قزاق بود. اما بعدها به علت اعتیاد به مواد مخدر (که آن زمان در ایران منع قانونی نداشت و استعمال آن آزاد بود) از سپاه قزاق اخراج شد و به خدمت کامران‌میرزا نایب‌السلطنه درآمد. (امنیه دولتی شد.)

در تمام دوران سلطنت ۱۷ سالهٔ رضاشاه و در طول ۳۷ سال سلطنت همسر فقیدم (محمدرضا شاه) هیچ تاریخ نگار و نویسنده‌ای حق نداشت به این مطلب اشاره کند و هیچ عکسی از پدر رضاشاه به چاپ نرسید و هر وقت این عکس معروف به مناسبت‌های تاریخی در نشریات چاپ می‌شد، فقط زیر آن می‌نوشتند: «میرزارضای کرمانی» قاتل ناصرالدین شاه! و اشاره‌ای به نام امنیه‌ای که زنجیر میرزا‌رضا را در دست داشت، نمی‌کرند.
من از قدیم با این روش سانسور مخالف بودم و نمی‌فهمیدم که چرا نباید مردم بدانند امنیه‌ای که زنجیر میرزا رضا را در دست دارد، پدر رضاشاه است!

امنیه ای که زنجیر میرزا رضا کرمانی را در دست دارد پدر رضا شاه و پدر بزرگ محمدرضا پهلوی است. ↓↓↓
.
.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar