21.7.21

ششمین روز قیام خوزستان در ایذه 🔸 مردم دلاور ایذه در ششمین روز از خیزش خوزستان، در اعتراض به بی آب و قطع آب تظاهرات خود را آغاز کردند. هم اکنون مردم مغازه ها را می بندند.

 


'

ششمین روز قیام خوزستان  در ایذه 

🔸   مردم دلاور ایذه در ششمین روز از خیزش خوزستان، در اعتراض به بی آب و قطع آب  تظاهرات خود را آغاز کردند.

هم اکنون مردم مغازه ها را می بندند.

ششمین روز قیام خوزستان  در ایذه 


🔸   خروش و مقاومت دلیرانه مردم ایذه 

 با شعار : مرگ بر خامنه ای 



🔴این #انقلابیست_تا_پیروزی

🆔 @Rasuyab

🆔 @Rasuyab2

🆔 @Kashef_Rasu

گزارشات حاکی از تیراندازی مزدوران سرکوبگر است.



🔴این #انقلابیست_تا_پیروزی

🆔 @Rasuyab

🆔 @Rasuyab2

🆔 @Kashef_Rasu

نگاهی به تظاهرات اعتراضی مردم خوزستان در شب ششم


🔸سه شنبه شب ۲۹ تیر ششمین شب اعتراضات مردمی در شهرهای خوزستان بود که با تاریکی شب شروع شد و تا بعد از ساعت ۱ بامداد هم ادامه داشت. تظاهرات در مجموع در ۱۰ شهر برگزار شد که شامل شهرهای سوسنگرد، اهواز، ماهشهر، خرمشهر،‌ مدرس دزفول، ایذه، بهبهان، دارخوین، آبادان و رامهرمز بود. 

تظاهرات در اکثر شهرها به درگیری مردم با نیروهای سرکوبگر منجر شد. در ایذه و اهواز بیشترین درگیریها بود که منجر به جانباختن و مجروح شدن تعدادی از تظاهرکنندگان گردید.  

بیشترین درگیریها در شهر اهواز بود که در محلات مختلف نیروهای سرکوبگر با تیراندازی مستقیم تلاش میکردند مانع تجمع مردم شوند. این امر، منجر به یک جنگ و گریز در شهر شده بود که تا بعد از نیمه شب نیز ادامه داشت. 

بر اساس آخرین خبرها برخی از شهدای اهواز از جمله محمد کروشات که شب قبل در محله شلنگ آباد مجروح شده بود روز سه شنبه بدلیل شدت جراحات جان باخت. حمزه (فرزاد فریسات) و قاسم خضیری (ناصری) نیز از دیگر جانباختگان این تظاهرات ها بودند. تعداد زیادی هم مجروح و دستگیر شده اند.

اخبار درگیری های شهر اهواز بدلیل قطع بودن اینترنت عملا منتشر نمی شد. بر اساس خبرهای منتشره در اواخر دیشب تعدادی از نیروهای انتظامی و ارتش به مردم پیوسته بودند که کم و کیف آن هنوز مشخص نیست. 

در شهر ایذه بعد از شکل گیری تجمع مردم، نیروهای سرکوبگر با شلیک گاز اشک آور و تیر هوایی تلاش کردند که مردم را متفرق کنند ولی موفق نشدند، سپس، با تیراندازی مستقیم به جوانان شهر حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر مجروح شده و سه نفر نیز با اسامی فرشید کاظمی، هادی بهمنی و محمد عبداللهی جانباختند. بیمارستان شهر ایذه بدلیل انبوه مجروحین حالت فوق العاده داشت. تعداد زیادی از جوانان شهر توسط نیروهای سرکوبگر دستگیر شدند. 

در شهر سوسنگرد تظاهرات ابتدا با توافق نیروی انتظامی شروع شد و در ادامه منجر به درگیری شد که یک تانک تی ۵۵ باقیمانده از جنگ به عنوان المان شهری، بدست مردم به آتش کشیده شد. 


•  نکات قابل توجه در اعتراضات روز ششم 

مردم به جان آمده که با وحشیگری نیروهای سرکوبگر مواجه شدند بجای شعارهای بی آبی، شعارهایی در نفی نظام سر دادند. برخی از شعارهایی که تظاهرکنندگان سر می دادند عبارت بودند از: مرگ بر خامنه ای، مرگ بر دیکتاتور، آخوندا حیا کنید مملکت رو رها کنید، توپ تانک فشفشه خامنه ای گم بشه 

استفاده از سلاح توسط تظاهرکنندگان که در کلیپ های منتشر شده در اهواز دیده می شد پدیده جدیدی بود. 

آتش زدن یک تانک در سوسنگرد که در فضای مجازی نشان داده شد بیانگر اوج نفرت و کینه و بی اعتمادی مردم نسبت به حاکمیت است. 

برای اولین بار نیروهای ارتش برای سرکوب تظاهرات فراخوانده شدند. این امر نشان میدهد که نیروهای محلی انتظامی و سپاه و بسیج توان سرکوب تظاهرات مردم را ندارند. 

گسترش تظاهرات در شهرهای مختلف نیروهای سرکوبگر را سردر گم کرده بود و این موضوع توان سرکوب نظام را به میزان زیادی افت داده است. 

بی انگیزگی در بین نیروهای سرکوبگر یکی از مهمترین فاکتورهای ناتوانی نظام در سرکوب تظاهرات مردمی است. 

این نکته نیز قابل توجه است که بعد از گذشت شش شب از تظاهرات گسترده در استان خوزستان تا کنون نه خامنه ای و نه رئیسی ظهور علنی نداشته و سکوت کرده اند.


•  چشم اندازها

علیرغم سه برابر کردن خروجی آب سد کرخه ولی ضرر و زیان به کشاورزان و دامداران به میزانی است که تمامی توان اقتصادی مردم را گرفته و همه را زمین گیر کرده است. 

خشم مردم به نقطه جوش رسیده است بطوری که دیگر از تیراندازی های نیروهای سرکوبگر واهمه ای ندارند. این موضوع در تظاهرات شهرهای ایذه، سوسنگرد و اهواز بخوبی مشهود بود. 

نظام در یک بن بست واقعی گیر کرده است؛ دو راه برایش باقی مانده است یا اینکه با ریختن امکانات و پول مردم خسارت دیده شهرهای غرب استان خوزستان را راضی کند و یا اینکه با سرکوب عریان و کلان کشتار مردم و با برقراری حکومت نظامی جلوی ادامه اعتراضات را بگیرد. 

در راهکار اول، راضی کردن و پرداخت خسارت به مردم باعث بالا رفتن مطالبات سایر شهرستانها و استانها میشود. نظام اهل پرداخت بهاء برای حل مشکل به این شیوه نیست و از طرف دیگر وضعیت نظام در نقطه ای است که توان چنین کاری از او بر نمی آید. 

در راهکار دوم یعنی سرکوب و کشتار مردم معترض در ابعاد کلان خود زمینه اعتراضات در شهرها و استانهای دیگر را ایجاد خواهد کرد. بطوری که در دو روز گذشته در فراخوان هایی که در فضای مجازی در حمایت از خوزستان منتشر شده است بخوبی به اثبات میرسد. از طرف دیگر بدلیل مردمی بودن تظاهرات و شرکت تمامی اقشار در آنها،‌ باعث شده است که نیروهای سرکوبگر توان سرکوب خودشان را به میزان زیادی از دست بدهند. 

رژیم هیچ راهکاری برای مقابله با اعتراضات خوزستان ندارد و چشم انداز، حرکت در مسیر سرنگونی است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar