27.9.19

کمک کنید این جوان اعدام نشود!


کمک کنید این جوان اعدام نشود!

یک جوان ۲۷ ساله محکوم به اعدام که در زندان سنندج زندانی است ممکن است تا سه چها روز دیگر اعدام شود. نام او رزگار زندی است و کابوس مرگ در سلول زندان دارد تمام وجودش را می خورد. متهم است که در یک نزاع خانوادگی فردی را به قتل رسانده است. افسوس و صد افسوس برای جانی که گرفته شد. غم و ناراحتی از دست دادن فرزند که در واقع پدر و همسر نیز بود غیر قابل وصف است و از همین رو همه ما با خانواده و بستگان خانواده مقتول صمیمانه ابراز همدردی کرده و می کنیم.  اما چرا باید جوان دیگری بدلیل غفلت جوانی به چوبه دار "قصاص" سپرده شود؟ این همان سئوالی است که خانواده رزگار زندی از خانواده مقتول پرسیده است و از آنها خواسته اند که از "قصاص" بگذرند. 


قانون "قصاص" چیزی جز توحش اسلامی نیست. تاکنون هیچ عدالتی با قتل و خونریزی برقرار نشده است. چگونه می شود جان کسی را گرفت و به حیات دیگری با نقشه قبلی پایان داد و نام آن را عدالت نامید؟ جمهوری اسلامی با بکارگیری قوانین شریعه سعی می کند خانواده مقتول را در آدمکشی و یا قطع دست و پا و شکنجه انسان سهیم کند. اینجاست که که ما می توانیم انتخاب کنیم. همانطور که در دهها مورد خانواده های زیادی انتخاب درستی کرده اند. پشت کردن به قانون "قصاص" بهترین انتخاب است. به این خاطر که نگذاشته ایم دور باطل خشونت ادامه یابد. به این خاطر که نشان داده ایم علیرغم بی ارزش شدن جان آدمیزاد در جمهوری اسلامی، گرفتن جان آدمیزاد از نظر ما کاری ضدانسانی است. به این خاطر که وقتی حکم به مرگی کسی داده می شود امکان اصلاح از او گرفته شده است. به این خاطر که قوانین "قصاص" به دوران توحش قرون وسطی تعلق دارد و باید برای همیشه به دور انداخته شود.

تلاشها برای نجات جان رزگار زندی در جریان است. هزاران نفر از طریق شبکه های اجتماعی برای نجات رزگار به حرکت در آمده اند. سنندج برای جلوگیری از بردن یک جوان به پای چوبه دار به جنب و جوش افتاده است. یک تلاش عظیم و انسانی و ستودنی در جریان است. فعالینی از شهر سقز نیز به همین منظور به سنندج آمده اند و خانواده محترم رامین حسین پناهی هم به کمک آمده اند. مرگ یا زندگی؟  چه چیز در انتظار رزگار زندی نشسته است؟ همه مسئله به تلاش ما گره خورده است. خوب بجنبیم بطور قطع رزگار را از مرگ حتمی نجات خواهیم داد. به نیروی خود ایمان داشته باشیم و تلاشمان را دو چندان کنیم.

حسن صالحی- سخنگوی کمیته بین المللی علیه اعدام
  ۵ مهر ۱۳۹۸-۲۷ سپتامبر۲۰۱۹

تلفن تماس: هرمز رها

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar