26.12.20

ایران بعد از بهانه کردن تحریم‌ها به ناگهان مشکل خرید واکسن را حل کرد!


 

ایران بعد از بهانه کردن تحریم‌ها به ناگهان مشکل خرید واکسن را حل کرد!

پس از افزایش فشارهای مردمی ایران، عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی این کشور، اعلام کرد که مشکلات مربوط به خرید واکسن ضدویروس کرونا از خارج، حل‌شده، درحالی‌که مسئولان، تأخیر در خرید واکسن را به تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران ارجاع می‌دادند.


همتی پنجشنبه 24 دسامبر در «اینستاگرام» نوشت: «200 میلیون یورو برای خرید واکسن کرونا از خارج از کشور اختصاص داده‌ شده است و در این زمینه با وزارت بهداشت برای خرید و انتقال واکسن‌ها هماهنگی شده و این کار در اسرع وقت انجام خواهد گرفت.»

اما این مقام ایرانی، زمان واردات واکسن را مشخص نکرد و همچنین جزئیات مربوط به نوع و مقدار واکسن را ارائه نداد.
توفان توئیتری«واکسن بخرید»

این در حالی بود که کاربران سایت‌های شبکه‌های اجتماعی در ایران از یکشنبه گذشته، طوفان توئیتری را برای زیر فشار قرار دادن مقامات و مطالبه برای خرید واکسن با هشتگ «واکسن بخرید» در توییتر به راه انداختند.

صدها کنشگر ایرانی نیز از مقامات دولتی خواستند تا به جای ادامه صرف پول‌های کشور برای مداخلات خارجی، خرید واکسن را فوراً در دستور کار خود قرار دهند.

شایان ‌ذکر است که طبق آخرین آمار، بیش از 54هزار نفر در ایران به دلیل بیماری «کووید 19»، جان خود را ازدست ‌داده‌اند درحالی‌که نزدیک به یک‌میلیون و 200هزار نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند.

تردید در اعداد و ارقام

گفتنی است که این ارقام رسمی، تنها آمار موجود است اما بسیاری از فعالان و همچنین برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان با توجه به اینکه اعداد واقعی، بسیار بیشتر است، نسبت به ‌درستی این آمار، تردید دارند.

با ادامه این وضعیت و همچنین کمپین کاربران ایرانی، مسئولان مجبور شدند بعد از بهانه کردن تحریم‌ها برای بی‌تحرکی در زمینه خرید واکسن، اقدام به خرید کنند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران چهارشنبه 23 دسامبر در جلسه کابینه گفت: «نگرانی از طریق برخی از رسانه‌ها در مورد واکسن کرونا وجود دارد اما بانک مرکزی و وزارت بهداشت، برنامه‌هایی برای این کار دارند.»

مواضع ضدونقیض دولت ایران برای خرید واکسن

این در حالی است که علی ربیعی سخنگوی دولت ایران سه‌شنبه گذشته اعلام کرد، خرید واکسن کرونا به دلیل تحریم‌ها و قوانین متعدد مربوط به حواله پول، کاری دشوار است.

برخی هم مانند علی مطهری نماینده پیشین مجلس، مشکل خرید واکسن را ناشی از درج نام ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی بین‌المللی «اف آی تی اف» برای مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم نسبت داده و گفتند: «ما نتوانستیم پنجاه میلیون دلار برای خرید واکسن کرونا از طریق سازمان بهداشت جهانی انتقال دهیم و سهم ایران لغو شد.»

با این همه، همتی مدیر بانک مرکزی ایران، امروز به ناگهان اعلام کرد که این مشکل برطرف شده «و با حواله پول از یکی از بانک‌ها موافقت شده و ما بخشنامه پرداخت مبلغ برای خرید واکسن را صادر کردیم و پیگیری‌های لازم در این خصوص، بی‌وقفه ادامه دارد.

al arabiye

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar