24.12.23

بازجویی صالح نیکبخت و توقیف جایزه ساخاروف در فرودگاه تهران

 


بازجویی صالح نیکبخت و توقیف جایزه ساخاروف در فرودگاه تهران


صالح نیکبخت، وکیل خانواده ژینا (مهسا) امینی، در بازگشت از سفر فرانسه به ایران توسط مزدوران حکومتی در فرودگاه خمینی تهران مورد بازجویی قرار گرفت.


شبکه حقوق بشر کُردستان اعلام کرده که علاوه بر گذرنامە و گوشی تلفن همراه وی، لوح جایزه ساخاروف پارلمان اروپا نیز که به ژینا امینی اهدا شده است، توسط مزدوران خامنه‌ای توقیف شد.


این وکیل دادگستری به نمایندگی از خانواده ژینا امینی که به دلیل ممنوع‌الخروجی در فرودگاه تهران از سفر به فرانسه بازمانده بودند، روز بیست‌ویکم آذر با شرکت در مراسم اهدای جایزه ساخاروف پارلمان اروپا، پیام مژگان افتخاری، مادر ژینا را قرائت کرد.


یک منبع آگاه در اینباره گفت: در روزهای گذشته حکم ممنوع‌الخروجی این حقوقدان و وکیل دادگستری به سامانه ثنای وی ارسال شده بود، همچنین طی اخطاریەای بە وی اعلام شده است که باید در روزهای آینده برای اجرای حکم یک سال حبس تعزیری خود را به شعبه اول اجرای احکام کیفری دادسرای مقدس تهران معرفی کند.


وی افزود: حکم یک سال حبس تعزیری صالح نیکبخت کە به دلیل اعتراض وی به نظریه کمیسیون پزشکی قانونی در خصوص علت مرگ ژینا امینی صادر شده بود از سوی دادگاه تجدیدنظر تایید شدە است، اما وکیل وی درخواست اعاده دادرسی را تقدیم دیوان عالی کشور کرده و این درخواست به شعبه ٩ دیوان عالی ارجاع شده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar