20.12.23

جمهوری اسلامی ایران سحرگاه امروز ۲۹ آذر ۱۴۰۲، #سمیرا_سبزیان را اعدام کرد. مژگان کشاورز، کنشگر مخالف حجاب اجباری و از زندانیان سیاسی سابق، در حساب کاربری ایکس(توییتر) نوشت: «خداحافظ دوستم🖤 سمیرا ببخش من و تمام تلاشمو کردم ،نشد… یک قربانی دیگر اعدام شد! سمیراسبزیان را دقایقی پیش کشتند. جمهوری اسلامی قاتل انسانیت است.»

 



جمهوری اسلامی ایران سحرگاه امروز ۲۹ آذر ۱۴۰۲، #سمیرا_سبزیان را اعدام کرد. مژگان کشاورز، کنشگر مخالف حجاب اجباری و از زندانیان سیاسی سابق، در حساب کاربری ایکس(توییتر) نوشت: «خداحافظ دوستم🖤 سمیرا ببخش من و تمام تلاشمو کردم ،نشد… یک قربانی دیگر اعدام شد! سمیراسبزیان را دقایقی پیش کشتند. جمهوری اسلامی قاتل انسانیت است.»


سميرا سبزيان که از هفته پیش در رسانه‌های حقوق بشری درباره اعدام قریب‌الوقوعش هشدار داده بودند، در واقع از قربانیان کودک‌همسری است‌. او به اجبار در ۱۵ سالگی همسر کسی شد.
خانم سبزیان‌فرد متهم بود که در دی ماه سال ۹۳، هنگامی که نوزده سال داشت با مشارکت خواهر ۱۴ ساله خود و فرد دیگری، اقدام به قتل همسر خود کرده بود. این پرونده در شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران رسیدگی و آخرین جلسه دادگاه در آبان ۱۳۹۵ برگزار شد.
خانم سبزیان فرد مادر دو کودک یازده و پانزده ساله است.
او در زمان وقوع قتل، دارای در فرزند ٧ ساله و ۶ ماهه بود كه با حبس مادر، حضانت فرزندان به اقوام پدری سپرده شده است. در تمام طول مدت ده ساله حبس، اين مادر از ملاقات فرزندانش محروم مانده بود.

ایران بیشترین تعداد اعدام افراد نسبت به سرانه جمعیت خود را دارد. آسیب‌های اجتماعی با گرفتن جان انسان‌ها برطرف نمی‌شود. ریشه این مسائل در مشکلات فرهنگی جامعه و البته قانونی است که مجوز کودک‌همسری را صادر می‌کند. ازدواج اجباری کودکان در واقع بهره‌کشی جنسی از کودکان است و این کار جنایتی است که در حق یک کودک می‌شود.

هر روز تعدادی از شهروندان در حالی اعدام می‌شوند که اگر دادرسی عادلانه‌ای برپا بود، مستحق ستاندن جان نبودند. اسم خانم سبزیان این روزها به خاطر این رسانه‌ای شد که هم بندی سابقش درباره او اطلاع رسانی کرده بود، وگرنه افراد بسیار دیگری بی آنکه نامشان را کسی بداند و صدایشان به جایی برسد در بی‌دادگاه‌ها محکوم می‌شوند.

#سمیرا_سبزیان #کودک_همسری #نه_به_اعدام #یاری_مدنی_توانا

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar