12.3.20

سه زندانی در خطر اعدام قرار دارند https://t.me/Amnesty_International/1564


سه زندانی در خطر اعدام قرار دارند https://t.me/Amnesty_International/1564

 امیرحسین مرادی، محمد رجبی، و سعید تمجیدی در شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب تهران در خصوص چندین اتهام از جمله «محاربه» مجرم شناخته شده و به مرگ محکوم شده‌اند؛ این زندانیان در معرض خطر اعدام قرار گرفته‌اند. سخنگوی قوه قضائیه‌ی ایران، در جریان کنفرانس مطبوعاتی هفتگی‌اش در ۲۹ بهمن ۱۳۹۸، این سه نفر را متهم کرد که از «رهبران شورش‌ها» بوده‌اند و «بانک‌ها و پمپ بنزین‌ها را [در جریان اعتراضات سراسری در آبان ۱۳۹۸] آتش زده‌اند و از اقدامات مجرمانه خود فیلم‌برداری کرده و برای رسانه‌های خارجی فرستاده‌اند.» به گفته‌ی یک منبع مطلع، این سه زندانی به علاوه بر پایه اتهامات دیگری از جمله «سرقت مسلحانه»، در رابطه با حوادثی جداگانه، به ۱۱ تا ۱۶ سال حبس و شلاق محکوم شده‌اند. احکام محکومیت این زندانیان در اواخر بهمن ماه به دست وکیل آنان رسیده است.
🔺 همه‌ی کشورها به شکل مشروع می‌توانند با خشونت‌ورزی‌های مجرمانه برخورد قانونی کنند، اما محاکمه این سه نفر که در روزهای ۱۵ و ۱۶ دی ۱۳۹۸ برگزار شده به شدت ناعادلانه بوده است.
🔺 امیرحسین مرادی، ۲۵ ساله، در ۲۸ آبان ۱۳۹۸ دستگیر شده و به مدت یک هفته در بازداشتگاه وزارت اطلاعات در تهران نگه‌داری و به بعد از آن به مدت یک ماه به زندان اوین تهران انتقال یافت. این زندانی به مدت طولانی در سلول انفرادی نگه‌داری شده و بدون حضور وکیل مورد بازجویی قرار گرفته بود.
🔺 امیرحسین مرادی گفته است که مورد شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها (از جمله ضربات باتوم، شوک الکتریکی، و ایستادن بازجو روی قفسه‌ی سینه‌اش) قرار گرفته است. او می‌گوید تنها به این دلیل اقدام به «اعتراف» کرده است که بازجویان به او وعده داده بودند در این صورت، امکان برخورداری او از خدمات درمانی و معالجه‌ی آسیب‌های جسمی‌ای را که به او رسیده فراهم می‌کنند؛ اما متعاقباً از این کار خودداری کردند. محمد رجبی، ۲۵ ساله، و سعید تمجیدی، ۲۷ ساله، در ۷ دی ۱۳۹۸ دستگیر شده و بدواً در بازداشتگاه وزارت اطلاعات در تهران نگه‌داری می‌شدند. این دو زندانی نیز گفته‌اند که مورد شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها (از جمله ضرب‌وشتم، ضربات باتوم، و وارونه آویزان کردن و ضربه زدن به پاهایشان) قرار گرفته‌اند.
🔺 این هرسه زندانی تا چندین هفته بعد از بازداشت‌شان مورد «ناپدیدسازی قهری» قرار گرفته و از دسترسی به وکیل در مرحله بازجویی محروم شده بودند. «اعترافات» امیرحسین مرادی که، چند روز پیش از برگزاری محاکمه این سه زندانی، در قالب یک برنامه‌ی تبلیغاتی از تلویزیون دولتی ایران پخش شد، در دادگاه به عنوان مدرک برای محکوم کردن آنان مورد استفاده قرار گرفته است. این سه نفر در حال حاضر در زندان فشافویه در استان تهران به سر می‌برند.
⭕️ اقدام شما موثر است؛ به زبان و قلم خودتان نامه بنویسید یا از متن پیشنهادی عفو بین‌الملل الگوبرداری کنید؛
🔺 این‌جانب مصرانه از شما درخواست می‌کنم که حکم اعدام امیرحسین مرادی، محمد رجبی، و سعید تمجیدی را ملغا کرده و دستور برگزاری محاکمه‌ی مجدد و عادلانه‌ی این افراد، بدون توسل به حکم اعدام، را صادر کنید. خواهشمندم به این زندانیان اجازه دهید تا با خانواده‌ها و وکلایشان در تماس باشند، و کسب اطمینان کنید که ادعای این افراد در مورد شکنجه شدن‌شان مورد تحقیق و تفحص قرار می‌گیرد و متهمان به دست داشتن در این اقدامات به صورت عادلانه مورد محاکمه قرار می‌گیرند. همچنین خواهشمندم، با اتخاذ تدابیر لازم، کسب اطمینان کنید «اعترافاتی» که گفته می‌شود بر اثر شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها اخذ شده به ثبت نمی‌رسد، در رسانه‌ها منتشر نمی‌شود، و در دادگاه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. از شما درخواست می‌کنم اجرای کلیه احکام اعدام را در راستای ملغا کردن حکم اعدام رسماً به حال تعلیق در آورید.

🔹 دانلود فایل پی‌دی‌اف فراخوان اقدام فوری عفو بین‌الملل به فارسی
https://t.me/Amnesty_International/1562
🔹 لینک فراخوان اقدام فوری عفو بین‌الملل به انگلیسی
https://www.amnesty.org/en/documents/mde13/1888/2020/en/

Telegram (https://t.me/Amnesty_International/1562)
عفو بين الملل
دانلود فایل پی‌دی‌اف فراخوان اقدام فوری عفو بین‌الملل به فارسی؛ «سه زندانی در خطر اعدام قرار دارند»

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar